37 509
edycji
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 5: | Linia 5: | ||
<div style="text-align: justify; box-sizing: border-box"> | <div style="text-align: justify; box-sizing: border-box"> | ||
'''ArchiwumHarcerskie.pl. | '''ArchiwumHarcerskie.pl. INWENTARZ ARCHIWALNYCH MATERIAŁÓW HARCERSKICH''' | ||
Inwentarz przygotowany przez zespół: | Inwentarz przygotowany przez zespół: | ||
Linia 20: | Linia 20: | ||
'''Ze wstępu:''' | |||
Harcerstwo jako polski ruch wychowawczy, wywodzi się ze skautingu stworzonego przez Roberta Baden-Powella. Przeszło ono na przestrzeni swej historii istotne zmiany ideowe, metodyczne i organizacyjne, stając się oryginalnym zjawiskiem polskiej kultury narodowej oddziałując w ostatnich stu latach naszych dziejów na niemal wszystkie dziedziny życia społecznego, oddając społeczeństwu rzesze dobrych obywateli – żołnierzy, twórców, naukowców, architektów, inżynierów, pedagogów. Termin „harcerstwo” pozostaje także synonimem wielu organizacji, które w swej codziennej pracy używały lub używają harcerskiej metody wychowawczej. | ''Harcerstwo jako polski ruch wychowawczy, wywodzi się ze skautingu stworzonego przez Roberta Baden-Powella. Przeszło ono na przestrzeni swej historii istotne zmiany ideowe, metodyczne i organizacyjne, stając się oryginalnym zjawiskiem polskiej kultury narodowej oddziałując w ostatnich stu latach naszych dziejów na niemal wszystkie dziedziny życia społecznego, oddając społeczeństwu rzesze dobrych obywateli – żołnierzy, twórców, naukowców, architektów, inżynierów, pedagogów. Termin „harcerstwo” pozostaje także synonimem wielu organizacji, które w swej codziennej pracy używały lub używają harcerskiej metody wychowawczej. | ||
Jedną z cech metodyki harcerskiej jest uczenie konkretnych umiejętności, które będą przydatne w codziennym życiu jak i wyrabianie takich cech jak samodzielność, dzielność czy skuteczność w działaniu. Harcerze, harcerski, ale także instruktorzy mają się rozwijać dzięki własnej aktywności i uczyć się prawdziwego życia. | Jedną z cech metodyki harcerskiej jest uczenie konkretnych umiejętności, które będą przydatne w codziennym życiu jak i wyrabianie takich cech jak samodzielność, dzielność czy skuteczność w działaniu. Harcerze, harcerski, ale także instruktorzy mają się rozwijać dzięki własnej aktywności i uczyć się prawdziwego życia. | ||
Linia 34: | Linia 35: | ||
Dotychczasowe działania doprowadziły do zgromadzenia znaczącego zbioru materiałów źródłowych związanych z historią tzw. niezależnego harcerstwa w Polsce w okresie powojennym, zwłaszcza w latach siedemdziesiątych, osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX w. Jednym z większych zespołów dokumentów w Archiwum są materiały Porozumienia Kręgów Instruktorów Harcerskich im. A. Małkowskiego (KIHAM) oraz innych środowisk niezależnego harcerstwa, przekazane przez byłego przewodniczącego Rady Porozumienia KIHAM hm. Stanisława Czopowicza oraz wielu innych instruktorów. W Archiwum znajdują się także unikalne materiały z lat wcześniejszych – nawet z początków harcerstwa (np. I Lwowskiej Drużyny Skautowej). | Dotychczasowe działania doprowadziły do zgromadzenia znaczącego zbioru materiałów źródłowych związanych z historią tzw. niezależnego harcerstwa w Polsce w okresie powojennym, zwłaszcza w latach siedemdziesiątych, osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX w. Jednym z większych zespołów dokumentów w Archiwum są materiały Porozumienia Kręgów Instruktorów Harcerskich im. A. Małkowskiego (KIHAM) oraz innych środowisk niezależnego harcerstwa, przekazane przez byłego przewodniczącego Rady Porozumienia KIHAM hm. Stanisława Czopowicza oraz wielu innych instruktorów. W Archiwum znajdują się także unikalne materiały z lat wcześniejszych – nawet z początków harcerstwa (np. I Lwowskiej Drużyny Skautowej). | ||
Dokumenty, fotografie, prasa i wydawnictwa, znaczki i karty pocztowe, nagrania audio i wideo – tworzą cenny zbiór źródłowych materiałów historycznych dotyczących dziejów harcerstwa. Materiałów ważnych, a często niezbędnych do opracowania wszechstronnej i rzetelnej historii naszego ruchu. Zarówno materiały umieszczone w serwisie, jak i pozostałe, znajdujące się w zbiorach Archiwum, mają służyć promowaniu zgromadzonych materiałów wśród studentów, pracowników naukowych, pisarzy, dziennikarzy itd. oraz inicjowaniu prac naukowych, artykułów, książek itd. na temat KIHAM i innych środowisk niezależnego harcerstwa, historii tradycyjnych środowisk harcerskich w PRL oraz całej historii harcerstwa. | Dokumenty, fotografie, prasa i wydawnictwa, znaczki i karty pocztowe, nagrania audio i wideo – tworzą cenny zbiór źródłowych materiałów historycznych dotyczących dziejów harcerstwa. Materiałów ważnych, a często niezbędnych do opracowania wszechstronnej i rzetelnej historii naszego ruchu. Zarówno materiały umieszczone w serwisie, jak i pozostałe, znajdujące się w zbiorach Archiwum, mają służyć promowaniu zgromadzonych materiałów wśród studentów, pracowników naukowych, pisarzy, dziennikarzy itd. oraz inicjowaniu prac naukowych, artykułów, książek itd. na temat KIHAM i innych środowisk niezależnego harcerstwa, historii tradycyjnych środowisk harcerskich w PRL oraz całej historii harcerstwa.'' | ||
</div> | </div> | ||
</div> | </div> |